نشست تخصصی «بازتاب نقش رسانهای زن در سینمای ایران» با حضور فرحروز فاتحی رئیس جشنواره فیلم کوثر، مریم پوریامین دبیرفرهنگی جشنواره فیلم کوثر، فاطمه فراهانی استاد دانشگاه، انسیه شاه حسینی نوسنده و فیلمساز، زهره حسنی پژوهشگر سینماوفهیمه فرهمندپور رئیسشورای فرهنگیواجتماعیزنان، و جمعی از بانوان و فعالان سینمایی در سالن قصرشیرین باغ موزه دفاع مقدس برگزار […]
نشست تخصصی «بازتاب نقش رسانهای زن در سینمای ایران» با حضور فرحروز فاتحی رئیس جشنواره فیلم کوثر، مریم پوریامین دبیرفرهنگی جشنواره فیلم کوثر، فاطمه فراهانی استاد دانشگاه، انسیه شاه حسینی نوسنده و فیلمساز، زهره حسنی پژوهشگر سینماوفهیمه فرهمندپور رئیسشورای فرهنگیواجتماعیزنان، و جمعی از بانوان و فعالان سینمایی در سالن قصرشیرین باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این نشست مریم پوریامین،در سخنانی گفت:متاسفانهامروز بیفرهنگی، نشانه و معادل پیشرفت تلقی میشود. باید قدمهای مربوط به گام دوم انقلاب در بستری فرهنگی برداشته شود تا ناملایمتیهای موجود از سیمای جامعه زوده شود و امور انقلاب و نظام در مدار طبیعی خود قرار گیرد. باید به این نکته توجه کرد که سینما در این زمینه مسئولیتی دو چندان دارد. نشست تخصصی امروز بررسی این موضوع است که چگونه الگوی زن تراز انقلاب اسلامی بر پرده سینما قابل مشاهده است. پوریامین ادامه داد: امیدوارم مدیران فرهنگی اهمیت سینما را در نشان دادن ارزشهای زن مسلمان و موضوع تمدن سازی درک کنند. سینما یک هنر بیبدیل است و امیدوارم با برگزاری این نشستها، راهکارهایی پیدا شود تا هرچه بیشتر و بهتر بتوانیم ارزشهای زنان ایرانی را به جهانیان نمایش دهیم. در ادامه فهیمه فرهمند پور، رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و پژوهشگر حوزه اجتماع و تمدن پژوه، در تعریف مفهوم تمدن و نگاه تمدنی، آن را توجه به دستاوردهای جمعی، تدریجی و مبتنی بر یک دال گفتمانی دانست و افزود:اگر مجموعه عوامل نام برده شده رخ دهند، یک جریان تمدنی شکل میگیرد و البته هر تمدن ارزیابی مختص به خود را خواهد داشت. زمانی که یک فعالیت مسنجم، هماهنگ و همگرا شکل بگیرد، این حرکت به تدریج به یک دستاورد تمدنی منجر خواهد شد. تمدن به صورت تدریجی و به شکل همهجانبه و جمعیشکلمیگیرد،بهاین معنا که تنها افراد گروهی خاص مانند نخبگان در آن نقش ندارند. فرهمندپور ادامه داد: باید تمامی این بیاوریم؟ داشته باشد؟ این تمدن توانسته یک جریان همه جانبه به وجود بیاورد که از جهات مختلف یکدیگر را پوشش میدهند. آیا ما در تفکر دینی موفق شدهایم چنین جریان درهم تنیدهای را به وجود فرهمندپوردر بخشپایانی صحبتهای خود گفت:زمانی که درباره زن تراز اسلامی صحبت میکنیم، در واقع صحبت از یک خانواده متعادل در میان بوده و به هیچ عنوان به دنبال قدرت بیشتر زنان نسبت به مردان نیستم. باید زنان در حوزه تصمیم سازی ورود پیدا کنند و در مواردی این اتفاق صورت گرفته است اما متاسفانه این موارد در بدنه قبلی هضم میشود. باید مطالبهگریها به صورتی هدفمند و جهتدار داشته باشد و این موضوع در قالب سلسله نشستهایی پیگیری شود.

سپس نادره ترکمانی، فیلمساز که در این نشست حضور داشت در سخنان کوتاهی گفت: هر زمانی که محصولات سینمایی و رسانهای را مشاهده میکنم، همیشه با خود فکر میکنم آیا افرادی که سازنده و پدیدآورنده آثار بوده، دارای بنمایه فکری نسبت به تمدن کشور هستند یا خیر. من از دهه شصت سینما را آموزش دیدم و به زعم من، ما گذشته و راه طی شده را دیدیم تا به زمان حال رسیدیم. ترکمانی ابراز کرد: جشنواره بینالمللیفیلم کوثر دارای پایگاه فکری ارزشمندی است و بحثهای خوبی در خلال آن شکل میگیرد. در سینمایایران به ندرت زنان دارای شمایل مطلوبی هستند و به خصوص آثار عرضه شده توسط پلتفرمها، تصویر درستی از زن ایرانی ارائه نمیدهند. من به عنوان یک زن سینماگر درخواست میکنم تا جشنواره کوثر جریان حمایت از تولید آثار را به جد پیگیری کرده و در خلال این رویداد، اتاقهای فکری وجود داشته باشد تا از دل آن فیلمنامههای خوب و فیلمهای باارزشی شکل بگیرد.در ادامه انسیه شاه حسینی فیمنامهنویس و کارگردان سینما گفت: متاسفانه در کشور، مهندسی کلان فرهنگی وجود ندارد و به همین دلیل هیچگاه جریانسازی بدون وجود تقطیع اتفاق نیفتاده است. زمانی که کشور دارای مهندسی فرهنگی نباشد، جریان سازی هم رخ نمیدهد. مریم فیروزی، تهیهکننده تلویزیون نیز در ادامه عنوان کرد: هر زمان صحبت از تمدنسازی میشود، نگاهی پیشبردی در مسیر پیشرفت عیان میشود. در طی تاریخ، دوران طلایی تمدن اسلامی وجود دارد که تمام دنیا به آن واقف هستند و نیاکان ما در این سرزمین بیش از هشتاد درصد از توانمندیهای موجود در فعالیتهای منسجم بر محوریت یک دال گفتمانی مرکزی شکل این مقطع را رقم زدهاند. باید پرسید که چرا این دوران را از دست گیرد. باید دید چرا تمدن غربی توانسته توفیق اثرگذاری بیشتری دادیم؟ نیاکان ما با حمایت قاطع از ائمه باعث شکل گیریآن دوران طلایی شدنداما آیا امروز در طراحی برنامههای توسعه محور چنین نگاهی وجود دارد؟ خرد و معنویتی که بر دیناسلام حاکم است، به اعتلایامور تمدن ساز میانجامد و متاسفانه نگاه سطحی به مسائل باعث شده صفت تمدن سازی از بین برود. سونیا پوریامین تهیه کننده، کارگردان و مجری تلویزیون نیز گفت: من از سال ۵۹ و در حوزههایمختلفی در تلویزیونمشغولفعالیتهستم.بایدبپذیریم تصمیم گیری در این حوزه برعهده مدیران است. بعد از چهل و دو دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر، چرا باید همچنان مشکلاتی وجود داشته باشد؟ تصمیمگیری در خصوص تولیدات سینمایی توسط نهادها تایید شده و برای اکران آنها برنامهریزی میشود. مشکلات اصلی دراین مسئله به حوزه مدیریت بازمیگردد. آیا به غیراز تولیدبرنامههای گفتوگو محور توانستیم شکل موثردیگری از برنامه سازی را تجربه کنیم؟ ما زنان در این حوزهها نسبت به یکدیگر کم کار هستیم و باید کارهای بیشتری صورت گیرد و مطالبهگریزناندر حوزههایمختلفمانندشوراهایطرح و برنامه ضعیفبودهونیاز است تافعالیتهایبیشتریصورتبگیرددرادامه نشست «بازتاب نقش رسانهای زن در سینمایایران» زهره حسنی کارشناس سینما به ارائه موضوع «واکاوی تصویر زنان در سینمای دفاع مقدس» پرداخت و گفت:دراین نشست مرور بازنمایی زن در سینمای پس از انقلاب مد نظر من است. سینما یکی از ابزارهایی است که در طول تاریخ برای بازنمایی و مطالعه هر دوره تاریخی موردواکاویقرارمیگیرد.تاریخ سینمایایران،ابزار مطالعاتجامعه شناسی در کشور است و هراثر سینماییبه نوعی سندیاز جامعه زیست شده ارائه میدهد. وی ادامه داد: دهه شصت دوران وقوع دفاع مقدس بوده و آن زمان هنوز حقیقت جنگ بر پرده سینما جلوه نکرده بود و به همین دلیل، از بررسی آن خودداری میکنم. آثاردهه شصت متکیبر تخیل و تجربیات سینمای جهان است. با شروعدهه هفتادبه تدریج شاهد ظهور آثاریهستیم که به تجربیات و واقعیات سالهای دفاع مقدس نزدیکتر هستند. به علاوه دراین سالها،شاهدواقعیتهایاجتماعیمتعاقبجنگهستیم.حسنی ادامه داد: در دهه ۹۰ تولید آثاریمبنتیبر تاریخ شفاهیزنان دوران دفاع مقدس برجسته میشود. آثاری که عموما برمبنای کتابهای خاطرات زنان در این دوران ساخته شدند. در ابتدای این دهه، فیلم «روزهای زندگی»ساخته پرویز شیخ طادی وجود دارد که شخصت زنآن،نقشفعال وکنشگری قابل توجهی در خطوط مقدم جبهه دارد. زنی که فعال و جسور بوده و متکی به ساختار خانواده است و شخصیتیقابلاتکادارد.